Pech voor de ijsbeer

Vorig artikel Volgend artikel

Als marketingmanager kan je nog zoiets leuks, nieuws en verfrissends bedenken. Als de consument het niet oppikt, dan is het een verloren zaak. Dat is precies wat er is gebeurd met de ‘red de ijsbeer’-campagne van Coca Cola.

Pech voor de ijsbeer

Afgelopen oktober schreef ik over het feit dat de ijsbeer wel wat hulp kan gebruiken nu de Noordpool langzaam maar zeker aan het smelten is. Aangezien de ijsbeer al jaren het icoon van Coca Cola is gaat het lot van de beer en zijn leefomgeving ze aan het hart. Daarom hadden ze samen met het Wereld Natuur Fonds een leuke campagne opgezet waarbij de doorgaans rode blikjes eenmalig van kleur zouden veranderen, namelijk ijsbeer wit.

Klinkt als een hartstikke leuke campagne met een mooie achterliggende gedachte. Feit blijft dat de campagne dan natuurlijk nog wel opgepikt moet worden. Voor de media was dat geen probleem, maar de consument bleek er meer moeite mee te hebben.

De blikjes zouden van november tot en met februari 2012 in Amerika te koop zijn. Echter, twee maanden voor het einde is de stekker al uit de campagne getrokken. Reden hiervoor is dat de consument compleet verward werd door de plotseling witte blikjes. Zo klaagden vele consumenten dat de blikjes te veel op de Diet Coke-blikjes leken. Er werd zelfs beweerd dat de cola in de witte blikjes anders van smaak was dan die in de doorgaans rode blikjes. Anderen vonden het ronduit heiligschennis.

Ondanks dat het frisdrankenmerk de campagne nog probeerde te redden door middel van een informatieformulier waarop nog eens duidelijk stond uitgelegd welke cola er in welk blikje zit, bleek er niets aan de negativiteit te veranderen. Daarop heeft het merk besloten de witte blikjes die nu in de winkel staan met de bestaande rode blikjes aan te vullen als de voorraad op raakt.

De Amerikaanse cola drinkende consument houdt klaarblijkelijk niet van verandering. En ligt niet wakker om het lot van die arme ijsbeer.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies