De nieuwe stijl van FBTO

Vorig artikel Volgend artikel

Het zijn geen makkelijke tijden voor verzekeraars en banken. Het vertrouwen van de klant neemt af en je moet je duidelijk en onderscheidend profileren op een markt met heel veel concurrentie. Hoe doe je dat? Een nieuwe positionering van het merk kan daarbij helpen. Bekijk je doelgroep opnieuw en zie waar die behoefte aan heeft. Dat dacht verzekeraar FBTO ook. Het was sowieso tijd voor een nieuw logo, het vorige was behoorlijk gedateerd en had sinds de oprichting van FBTO in 1956 maar kleine wijzigingen ondergaan. Dus voor de restyling is meteen gekeken naar een nieuwe merkidentiteit.

De nieuwe stijl van FBTO

Voor de merkidentiteit richt FBTO zich niet op een demografisch vastgestelde doelgroep maar eerder op drijfveren en behoeftes. Ze richten zich op de ongebondenen en optimisten. En beschrijven de drijfveren als volgt: 'Ik wil lekker vrij leven. Ik wil vrij zijn de dingen te doen die bij mijn leven passen en sta in verbinding met de wereld om mij heen. Zo maak ik mijn keuzes. Ik maak me weinig zorgen over de risico's in mijn leven, maar weet wel dat ik niet onverzekerd door het leven kan gaan. Me verdiepen in verzekeren is geen hobby van me. Het moet gewoon goed en gemakkelijk geregeld worden, ook als ik een probleem heb.'

Restyling op basis van merkwaarden

Logo en huisstijl zijn ontwikkeld door VBAT. Op het eerste gezicht is het een frisse restyling. Een prettige verbetering van de oude stijl. Zoals gezegd had het logo wel een update nodig. Daar is dus behoorlijk wat winst te halen. Gekozen is om het logo in blauw te houden, wat een voor de hand liggende keuze is. Zo gooi je niet meteen alles van de merkwaarde overboord, het zorgt voor een soepeler overgang. Net zoals de keuze voor het font. Net als het vorige logo in een sans-serif (schreefloos) en in kapitalen (hoofdletters). Voor het font is gekozen voor iets afgeronde hoeken waardoor het woordbeeld een wat vriendelijker en toegankelijkere uitstraling krijgt.

fbtologo2 De "O" moet binnen het logo het onderscheidende element zijn. Hierin zou de merkidentiteit tot z'n recht moeten komen. Gekozen is voor een veelkleurige iriserende O. Zoals FBTO en VBAT omschrijven: De iconische O staat voor vrijheid, eigen keuze en een positieve lifestyle. En deze onderbouwing is wat mij betreft wat vergezocht. Een regenboog van kleuren mag dan een vrolijke uitstraling hebben, tot zover volg ik de gedachtengang voor de merkwaarde positief/optimistisch nog wel, maar eigen keuze en vrijheid vind ik moeilijk te herkennen in een O.

Verder vraag ik me af of je als verzekeraar alleen moet inspelen op dat optimistische gevoel? Ik begrijp dat je uitgaat van de drijfveren van de klant, die geen zin heeft in ingewikkelde zaken als verzekeringen. En je biedt die klant een luchtige gemakkelijke oplossing. Maar toch zou ik als relatief zorgeloze potentiële klant ook degelijkheid en zekerheid bij een verzekeraar terug willen zien. Je bent immers een 'verzekeraar'. De nieuwe reclamecampagne (door Only en Qi) gaat verder op die gedachtengang van vrijheid blijheid.

Ook vind ik een verloop van meerdere kleuren in een logo met grote merkwaarde toch wat twijfelachtig. Naast dat het op dit moment nogal modieus is (iets waar ik zelf voor uit zou kijken als ik een huisstijl ontwikkel die langere tijd moet meegaan). In een uitgebreide huisstijl zoals voor een grote verzekeringsmaatschappij heb je ook het logo in één kleur nodig en dan zal toch veel van die merkidentiteit wegvallen. Dan hou je een vrij kaal woordbeeld over. Benieuwd dus hoe dat is opgelost, helaas heb ik daar nog geen voorbeelden van gezien. Zelf zou ik kiezen voor een meer grafische herkenbaarheid.

Nu is verzekeraar FBTO een onderdeel van Achmea, dat weer meerdere verzekeringsmerken onder zich heeft (o.a. Interpolis, Centraal Beheer Achmea, Zilveren Kruis Achmea). Blijft dus interessant hoe die merken zich weer onderling tot elkaar verhouden en misschien zelfs beconcurreren. Op zich dus een logische gedachte dat deze maatschappijen zich van elkaar willen onderscheiden zodat jij als klant het idee krijgt dat je met volstrekt autonome maatschappijen te maken hebben. Zo sterk kan branding werken dus!

via Brand New

Birgitta van Langeveld

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies