RTL weet hoe het moet: “Consument is aan zet” #mpjc

Vorig artikel Volgend artikel

"Meer dan ooit zit de consument in de driver's seat", vertelt CEO RTL Bert Habets ons op het Mediapark Jaarcongres afgelopen donderdag 23 juni. Voor veranderingen in het medialandschap is Habets niet bang: "RTL ziet deze veranderingen als startpunt, niet als bedreiging". En RTL weet precies hoe zij hier mee om moeten gaan.

RTL weet hoe het moet: “Consument is aan zet” #mpjc

Digitale veranderingen
De consument bepaalt wat hij kijkt, wanneer hij het kijkt en met welk apparaat. RTL focust zich daarom op 3 gebieden:
1) Het nauw volgen van de consument en het inventariseren van zijn behoeftes.
2) Blijven investeren en verrijken van het programma-aanbod.
3) Open staan voor expertise van derden en het bundelen van krachten met partnerships ten behoeve van de consument (hier kom ik aan het eind van het artikel nog op terug).

RTL is zich bewust van het verschuivende medialandschap en probeert direct mee te gaan met de digitale veranderingen. Interactiviteit neemt een grote vlucht, net als de beleving via het tweede scherm. Voor RTL de reden om social media als volwaardig onderdeel te integreren in hun programma-aanbod. De beleving van de kijker wordt op deze manier intenser en het gebruik van een tweede scherm zorgt voor een band tussen het programma en de consument. Het integreren van social media heeft voor RTL al positieve gevolgen gehad: jonge doelgroepen komen terug.

De media mix van RTL
RTL benadert de consument op alle mogelijke manieren met als basis radio, TV en digitaal. Daaraan voegen zij twee belangrijke pijlers toe: Entertainment en Ventures. Volgens RTL "niet meer dan een logisch stap". Entertainment wordt ingezet om de betrokkenheid van kijkers te vergroten en zorgt ervoor dat zij ook buiten de uitzending om genieten van het programma. Denk bijvoorbeeld aan de concerten van de VOICE of de theatertour van Derek Olgivi. Daarnaast richt RTL ook hun pijlen op het witte doek. We kennen het grote succes van Gooise Vrouwen, maar er zijn ook nieuwe films in de maak. Zo krijgt de winnaar van SYTCCD de hoofdrol in de dansfilm Body Language en komt er een Ushi-film met Wendy van Dijk. Volgens Habets: "Een kruising tussen een Borat en Mister Bean film".

Ventures is de 5e tak van sport die aan de RTL is toegevoegd. RTL houdt zich hier bezig met nieuwe concepten op nieuwe consumentenmarkten. Met de expertise, kennis, het netwerk en de mediakracht van RTL gaan zij samenwerkingsverbanden aan met bedrijven die raakvlakken hebben met hun programma’s. Een goed voorbeeld hiervan is het aanbod kookprogramma’s op RTL en de website Couverts, een reservingsboek voor restaurants. Het doel van RTL is dichter bij de consument en de behoeftes komen en samen nieuwe ervaringen opdoen. Vervolgens worden deze inzichten gebruikt om de diensten van RTL te verbeteren.

Doorontwikkelen met andere partijen
RTL wil zich doorontwikkelen op het gebied van televisiebeleving en doet dit het liefst in samenwerkingsverband met andere partijen. Habets: "De toekomst van social media bij TV liggen in open platformen die voor iedereen toegankelijk moeten zijn." Dit is volgens Habets ook meteen de grootste uitdaging die televisiezenders te wachten staat. Lees ook de blog die op DutchCowboys is verschenen: RTL reikt Publieke Omroepen de hand.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies