KLM vliegtuig met Delfts blauwe tegeltjes een feit

Vorig artikel Volgend artikel

Tegelwijsheden, de meest oubollige spreuken op een smoezelig tegeltje aan de wand in grootmoeders keuken. KLM stak het tegeltje in een nieuwerweds jasje en zette een social mediacampagne op. Via Facebook kon iedereen zijn of haar eigen tegelwijsheid maken onder de campagnenaam 'Tile Yourself', inclusief profielfoto. Vandaag werd het eerste 'Delfts blauwe tegeltjes vliegtuig' onthuld op Schiphol, bekendgemaakt via Twitter met de tekst: "We just revealed our Delft blue tiled Boeing 777-200. View the first pic!"

KLM vliegtuig met Delfts blauwe tegeltjes een feit

Deze eerste foto viel eigenlijk een beetje tegen. Wie niet zou weten dat er 4.000 tegeltjes op een enorme Boeing 777-200, geplakt zijn, zou misschien denken dat er vlekken op het vliegtuig zitten. De foto's die dichterbij genomen zijn, laten al een heel ander beeld zien. Bovendien zit het bij deze actie ook vooral in het idee achter de campagne.

KLM zette een internationale campagne op via Facebook, om consumenten te betrekken bij het merk en te activeren. De motivatie voor deelname is simpel. Hoe leuk zou het zijn als je naar je (zomer)vakantiebestemming vliegt in het vliegtuig van KLM waar jouw profielfoto en tekst op staat. Bovendien is het gewoon een leuke gimmick op Facebook.  

De resultaten 

Dat idee was voor veel mensen voldoende motivatie om mee te doen. In totaal zijn er bijna 120.000 tegels gemaakt en 77.000 tegels ingestuurd, afkomstig uit 154 landen. De fanpage van KLM kreeg ruim 50.000 extra likes en 450.000 views op YouTube. Een mooie groei in relatief korte periode. De actie is immers pas in april van dit jaar aangekondigd. 

Social media KLM

KLM heeft de inzet van social media goed op orde. Ze hebben een actief webcare beleid via Twitter, besteden aandacht aan hun klanten via Facebook, zetten de meer inhoudelijke berichten op hun blog en gebruiken kanalen als YouTube om andere contentvormen te benutten. De vliegtuigmaatschappij ziet ook in dat deze duurzame inzet af en toe een impuls 'moet' krijgen door middel van social media marketingcampagnes, het voorbeeld: de tegeltjes. Het leuke is dat het YouTubekanaal helemaal in de look & feel is van 'Tile Yourself', maar verder is er op dit moment nog niets te vinden over wie de winnaars zijn, welke teksten op de tegels zijn gekomen en wat hiervoor de keuze is geweest. Dit staat ook niet in het officiële persbericht. Dat is jammer. Het podium is er en de deelnemers zullen vast benieuwd zijn of ze hebben gewonnen. Voor anderen is het misschien ook wel leuk om te lezen welke tegels gebruikt zijn. Daarnaast is het onbekend of er in het vliegtuig ook een vertaling is gemaakt naar de actie door middel van bestickering of bijvoorbeeld Delfts blauwe servetten en andere merchandising.  

De eerste foto

klm%20tegel

De campagnevideo 


Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.