Smaakbattle: smaak kiezen met SPA & Fruit

Vorig artikel Volgend artikel

Spa & Fruit is zo'n typisch niet-alocoholisch zomers drankje dat je bij veel mensen in de koelkast terugziet. Begonnen met smaken als 'cactus-citroen' en 'bosvruchten', inmiddels uitgegroeid tot een breed scala aan smaken. Maar welke smaak is nu favoriet? Om daar achter te komen zet Spa een megacampagne op. Een soort 'kraak de smaak', maar dan zonder zelf mee te denken over een nieuwe versie. Vraag je je af 'What's in it for me?' Je eigen hoofd op een billboardcampagne.

Smaakbattle: smaak kiezen met SPA & Fruit

Het lijkt erop dat Spa via de 'Smaakbattle' de gebruikers wil betrekken bij het merk en hen wil activeren om 'trots' te spreken over de fruitdrank. Wat kun je doen? Op de campagnesite je favoriete smaak kiezen door te 'Liken', jezelf in een van de sjablonen plakken, deze op de 'Smaakbattle wall of fame' posten en mensen in je Hyves-, Facebook- en/of Twitternetwerk oproepen op jouw poster te stemmen of hen uit te nodigen zelf mee te doen. Degene die op jouw poster stemt, kan weer een barbecue winnen, een win-winsituatie.

Sociale site

Spa heeft ervoor gekozen zelf een sociale site te bouwen, in plaats van campagnes te laten lopen op de gekozen sociale netwerken. Opvallend is dat de deelbaarheid om anderen op te roepen wel breed is (Twitter, Hyves en Facebook), maar dat je alleen via Facebook's 'Like' een stem uit kunt brengen voor de favoriete smaak. Het kiezen voor een eigen site heeft z'n voor en z'n nadelen. Er is natuurlijk één centraal punt waar consumenten naartoe kunnen en er worden geen mensen uitgesloten die niet lid zijn van een netwerk. Nadeel is dat ze zelf op geen van de netwerken aanwezig zijn met een eigen account. Dit maakt het voor hen heel lastig om actief community management in te zetten wanneer nodig op een van de externe kanalen. 

Smaak kiezen

Een week na de campagne is duidelijk te zien dat deze in de smaak valt bij het publiek. Er zijn al tal van posters gemaakt, nog meer stemmen uitgebracht voor de favoriete smaak en ook op de billboards op de posterwand. Een kleine search op Twitter laat zien dat er veel over de smaakbattle gesproken. 

Spa weet tevens op logische wijze een offline component in te bouwen. De 'Smaak Experience'. Spa tourt door Nederland zodat iedereen de verschillende smaken kan proeven om daarna natuurlijk te gaan stemmen. Op een aantal plekken in Nederland is op een professionele fotograaf aanwezig die een kwalitatief hoogwaardige foto kan maken. De enige provincies waar ze niet langsgaan zijn Zeeland en Groningen. Misschien zijn daar de minste Spa & Fruit liefhebbers of zijn die juist al enorm positief. 

De winnaars

Uit alle posters worden veertig winnaars gekozen die een aandeel krijgen in de billboardcampagne. Ondanks dat er gestemd kan worden, wordt de uiteindelijke selectie gemaakt door een vakkundige jury. Mocht je geselecteerd zijn en toch niet meer mee willen doen, dan kun je hier vanaf zien. Vraag is natuurlijk of de kwaliteit van de ingezonden foto voldoende is om op groot formaat te drukken, maar hier zullen ze vast een oplossing voor hebben. Degene met de meeste stemmen blijven niet met lege handen achter, zij winnen een 'Spa Fruit BBQ feest' die nog dit jaar zal plaatsvinden. Meedoen kan tot 14 augustus via de site.

Het gebruikmaken van persoonlijke foto's van fans om tot gepersonaliseerde campagnes te komen lijkt overigens wel een trend te worden. Eerst KLM met de tegeltjes en nu ook de Mad Men-campagne en deze Smaaktbattle. De volgende stap in het betrekken van de doelgroep bij uitingen? Je gaat je bijna afvragen: 'who's next?' 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies