Stunt met koninklijk blauw porselein

Vorig artikel Volgend artikel

Koninklijk porselein weer onder de aandacht brengen van het brede publiek. Niet makkelijk in een tijdperk dat een zesdelig servies al voor een paar tientjes over de toonbank gaat. Toch lukte het Royal Copenhagen om met één actie aandacht te krijgen en bovendien de verkoop te verbeteren.

Vakmanschap moet het in de praktijk vaak afleggen tegen massaproductie. Simpelweg omdat massaproductie goedkoper is en op iedere hoek van de straat in de winkel ligt. Bovendien hecht men minder waarde een traditioneel vervaardigde goederen. Royal Copenhagen ging de strijd aan in de vorm van een stunt.

In het centrum van Kopenhagen spanden zij een enorm doek met daarop een afdruk van een bord. Twee medewerkers van Royal Copenhagen werkten uren achtereen om hier een exacte replica te schilderen van het traditionele servieswerk. Evenveel vakmanschap op een iets groter formaat. 

De stunt was niet zonder succes. In de tijd dat de mannen aan het werk waren, hebben circa 400.000 duizend mensen het werk zien voltrekken. Zij bleven gemiddeld 2,3 minuten staan kijken naar het handwerk. Dit resulteerde in veel aandacht ter plekke, in de media en online en een verkoopstijging van 300 procent. Royal Copenhagen heeft hiermee flink wat aandacht weten te trekken. Nu is het zaak om dit vast te houden. 

Wellicht inspireert het ook het Nederlandse Royal Delft of Royal Goedewaagen om hun werk op een vernieuwende wijze onder de aandacht te brengen. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies