Misleid door bikini

Vorig artikel Volgend artikel

Een meisje in bikini ligt met een zonnebril op te lurken aan een cocktail. 'Book to the sun now!' vermeldt de advertentie. Hiermee maakte Ryanair reclame voor goedkope vliegtickets in Engeland. Voor 8 pond konden reizigers een enkeltje boeken naar 12 verschillende bestemmingen met een reisdatum in februari of maart. Wat mag je verwachten qua weersomstandigheden op de plaats van bestemming als je deze advertentie ziet? Dat was de vraag

Misleid door bikini

die de Britse evenknie van de Reclame Code Commissie, de Advertising Standards Authority, onlangs voor zijn kiezen kreeg. Er waren klachten binnengekomen dat Ryanair misleidende reclame maakte. Kennelijk reageerden de klagers op de call to action om naar de zon te boeken, mede ingegeven door de dame in bikini, maar waren ze vergeten om Weather Bug te checken.

De bestemmingen waarvoor Ryan Air adverteerde met deze actie, waaronder Glasgow en Oslo, kennen namelijk een gemiddelde temperatuur van ongeveer 9 graden Celsius in februari en maart. Niet bepaald bikini weer dus.

Ryan Air bracht nog in dat deze bestemmingen wel een hoog gemiddeld aantal zonne-uren kent, maar dat mocht niet baten. De verwijzing naar de zon, een dame in bikini, cocktails en zonnebrillen wekken een associatie met hoge temperaturen op. Als de klant dan in werkelijkheid dikke truien moet meenemen, heeft het reclamebureau zijn werk niet goed gegaan. Dat was in elk geval het oordeel in Engeland en de Reclame Code Commissie zou in Nederland volgens mij hetzelfde zeggen. De gemiddelde consument denkt bij dit beeld aan zonovergoten stranden en niet aan een citytrip in Schotland. Conclusie: het beeld misleidt de consument.

De les die hieruit te halen valt lijkt zo simpel: ga goed na welke connotatie de tekst en het beeld oproept en of dat in lijn is met het product dat je wilt verkopen. Bij een conflict tussen tekst en beeld enerzijds en associatie anderzijds zul je niet altijd kunnen verwijzen naar de kleine lettertjes. Wat vinden jullie: is dit een terechte uitspraak? Of kan de gemiddelde consument wel wat meer hebben?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies