Consument heeft beste gevoel bij Philips

Vorig artikel Volgend artikel

Merken zijn sterk afhankelijk van hun reputatie. Ze stoppen dan ook flink wat tijd en energie in het hoog houden van hun naam. Een groot schandaal kan, over een langere periode bekeken, een kleine deuk opleveren in het imago van een sterk merk. Voor een kleiner merk zou dit de nekslag kunnen betekenen. Wanneer een schandaal echter lang aanhoudt, kan dit ook een sterk merk blijvend schaden. Inzicht in de merkbeleving is daarom van groot belang. Het Reputation Institute toetst jaarlijks de reputatie van 30 bedrijven in Nederland.

Consument heeft beste gevoel bij Philips

Philips komt dit jaar wederom als winnaar uit de bus. Voor de vierde keer op rij staan zij op de eerste plek en komt de 'Reputation Award' in hun handen. Het bedrijf is het afgelopen jaar niet significant negatief in het nieuws geweest en heeft een aantal mooie campagnes gehad zoals de 'Wake-up campagne.' Ze zijn natuurlijk continu zichtbaar via branded campagnes en dat is terug te zien in de waardering voor het merk. 

Interessanter dan dat Philips wederom winnaar is, is wat er in de rest van de ranglijst gebeurt. Normaliter zie je in dergelijke peilingen namelijk weinig veranderen. In de top van deze award niet. Zo is Ahold van de negende plek gestegen naar de tweede plaats in de ranglijst. Hiermee zijn zij direct de grootste stijger in de lijst. Bedrijven die hun reputatie dit jaar zien dalen zijn onder andere Rabobank, Air France-KLM en TNT. Deze laatste is zelfs van een achtste naar een vierentwintigste plek afgezakt. Niet heel vreemd aangezien zij het afgelopen jaar aanhoudend negatief in het nieuws zijn geweest vanwege de reorganisaties. Wellicht dat de verandering van naam (PostNL) bij kan dragen aan een positievere beeldvorming in 2012.  

Top vijf 2011 

  1. Philips
  2. Ahold
  3. Heineken
  4. Rabobank Groep
  5. Friesland Campina

Top vijf 2010

  1. Philips
  2. Rabobank Groep
  3. Air France-KLM
  4. Friesland Campina
  5. Heineken

De lijst is samengesteld door te kijken naar het gevoel dat mensen bij een bedrijf hebben. Voor het beoordelen van iedere organisatie zijn circa 300 mensen ondervraagd op kenmerken als producten en diensten, innovatie, werkomgeving en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies