Absolut Art

Vorig artikel Volgend artikel

Wat heeft kunst met alcohol? Of een alcoholmerk met kunst? Absoluut niets, zou je zo zeggen. Toch wel: het bekende Zweedse vodkamerk Absolut draait al jaren mee in de kunstwereld. Overmorgen is in de Amsterdamse bar BLOC23 een samenwerking te zien tussen kunstenaar Marc de Vries en Absolut.

Absolut Art

“In the Mind of an Artist” is het thema dat de hippe bar BLOC23 hanteert om (jonge) kunstenaars een podium te geven en hun werk te delen met het uitgaanspubliek. Het is een creatieve venue in de Reguliersdwarsstraat, opgezet door ondernemers Marco Schoobaar en Richard Sjenitzer.  “Met deze opzet willen wij onze gasten op een verrassende wijze laten kennis maken met diverse kunstuitingen. Absolut sponsort dit project. BLOC23 staat voor laagdrempelige, toegankelijke horeca met een huiskamersfeer waar iedereen welkom is. Het is een bolwerk van creativiteit in de breedste zin van het woord; in het interieur maar ook in conceptontwikkeling, optredens met live muziek en spoken word. ”

Nu de overheid fors bezuinigt op kunst & cultuur zijn er talloze projecten gestart om kunstuitingen toch doorgang te geven of om beeldend kunstenaars te stimuleren. Sponsors en adverteerders kunnen dan ook uitkomst bieden om creatieve initiatieven te ondersteunen. Het creatieve concept wordt mede mogelijk gemaakt door Absolut Vodka. Nanna Slothouber, Brand Activation Manager: “Absolut Vodka wil de creativiteit stimuleren en een platform bieden. Het idee komt bij de ondernemers vandaan en ik was gelijk enthousiast.”

Sinds de lancering in 1979 heeft Absolut er een erezaak van gemaakt met grootheden uit de kunstwereld, zoals Andy Warhol en recentelijk Spike Jonze en Jay-Z op een creatieve manier samen te werken. De door Keith Haring gemaakte advertenties worden in bijna ieder boek over marketing genoemd als voorbeeld van de integratie tussen marketing en kunst. Ook fashion iconen als Gianni Versace en Tom Ford hebben in het verleden samengewerkt met Absolut.

Toen Andy Warhol in 1985 een fles ontwierp was de naam definitief gevestigd in Amerika. “ It was the start of the brand's ongoing collaboration with top artists such as Keith Haring and Damian Hirst.” Overigens, om het merk als parfum te gebruiken was natuurlijk een “Wharholian” statement want vodka is geurloos. “ Absolut has always found inspiration in the arts, and creativity is what drives our brand forward,” is te lezen op de website.

De Amsterdamse beeldend kunstenaar Marc de Vries over zijn expositie bij bar BLOC23: “Mijn nieuwe site marcamsterdam.com is begin deze maand gelanceerd en dit is een ideale aanleiding om met BLOC23 en Absolut het feestelijk in te luiden.” Het werk van Marc de Vries kenmerkt zich door het gebruik van felle kleuren of juist het totale ontbreken van kleur. Ook is er sprake van een constante verandering in media en materialen. Maar het meest typerend voor zijn werk is de sensuele schaduw die terug te zien is in alles wat hij maakt, zowel concreet als abstract.

Vanaf as donderdag zal het werk van kunstenaar Marc de Vries een maand te zien zijn bij BLOC23.  Overigens, ben je niet zo creatief maar wil je wel “drinkspiration”? Dan kan je gratis een App downloaden van Absolut vodka voor je smartphone of Ipad: Drinkspiration Home Edition

Bron: theartserver.nl, businessweek, absolutdrinks.com, marcamsterdam.com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies