It's in the Eyes...

Vorig artikel Volgend artikel

Iemand aantrekkelijk vinden schijnt binnen een splitsecond beslist te zijn. Hoe zit het eigenlijk met merken en producten? Weten wij als consument ook direct wat we (onbewust) aantrekkelijke verpakking vinden en wat zien we als eerste als we op een website komen…? Antwoorden op deze vragen zijn van levensbelang voor grote bedrijven als P&G en Johnson & Johnson!

It's in the Eyes...

“Kijk eens in de poppetjes van mijn ogen”…Een lekker ouderwets liedje van Annie de Reuver en tegelijkertijd een zinnetje dat past bij een verhaal dat ik tegenkwam op brandchannel.com over “eyetracking”. Het klinkt als science fiction, maar de beste manier om te weten of de consument een bepaald merk aantrekkelijk vindt kan via de zogenaamde eyetracking techniek. Niets nieuws onder de zon, want deze techniek wordt al jaren gebruikt in bijvoorbeeld het leger en bij medisch wetenschappelijk onderzoek. Maar nu hebben de grote jongens als Procter & Gamble en Johnson & Johnson ook de techniek ontdekt en doen zij hun voordeel met deze “kijk ‘ns in de poppetjes van mijn ogen’techniek 

“ What consumers say and what they react to is a very different thing than what they spontaneously react to," vertelt Christian Simms, associate director, consumer market knowledge voor het merk Pantene en Herbal Essences."We're interested in what they can tell us without saying it to us.".

Het testen van nieuwe merk verpakking of een nieuw product met de consument heeft een hoog risico: Focusgroepen, enquêtes en andere traditionele consumentenonderzoek technieken bieden enig inzicht, maar ze zijn nauwelijks definitief of sluitend. Bedrijven die miljoenen dollars investeren in merken willen een meer accurate beoordeling van de vraag of een product zal aanslaan bij een consument. Want is rood aantrekkelijker dan bijvoorbeeld geel en welk produkt belandt uiteindelijk in ons winkelmandje? Wij consumenten worden dagelijks geconfronteerd met tal van merken, in de winkel of online, en op de één of andere manier kiezen we een bepaald produkt ook op basis van verpakking. Tenminste, ik ben er erg gevoelig voor. Zo’n euroshopper verpakking is toch minder aantrekkelijk dan dat A merk…?

Dat is de reden waarom P & G “eye tracking” inzet om zo antwoorden te krijgen. In de afgelopen jaren wordt deze techniek toegepast op de online wereld en helpt het marketeers inzicht te geven waar bezoekers van bijvoorbeeld een website direct naar kijken op de webpagina en hoe lang zij zich concentreren op bepaalde pagina-elementen.

Bekijk ook even de video, zie hieronder, waarbij er uitleg wordt gegeven over de techniek en de toepasingen. Want naast websites kan het eyetracken ook ingezet worden voor print, abri’s, televisie spots, verpakkingen etc. Hoe langer je gefixeerd bent op een bepaalde plek wordt vertaald naar een warmte-kaart; hoe intenser de kleur in de hitte kaart, hoe hoger het nummer van het bekijken van fixaties.

De gegevens worden ook geanalyseerd, zodat de marketeer een percentage krijgt waarbij inzichtelijk wordt wanneer de consument 'actief gefixeerd " is op een product of merk – in bijvoorbeeld een rij van producten in de supermarkt.

Pamela Waldron, global director of Oral Care for Johnson & Johnson, meldt dat haar bedrijf eye tracking gebruikt …” to assess new label design for major brands. We could not implement a graphic label design change without understanding its impact on visibility and imagery." Een directe aanpassing naar aanleiding van de techniek is de verandering in de Europese verpakking voor Pantene Aqua Light conditioner.

"We gebruikten een lichtblauw pak en niemand zag het op de plank". Dus ander kleurtje dan maar!

Brandchannel: “Eye tracking can go even further — right into the store, in fact — with the use of special glasses connected to a recorder that the consumer takes along on a shopping trip. The glasses include a tiny camera and a sensor which, using infrared light, maps eye-tracing data to individual packages. A microphone can record the shopper's comments as well. P&G en Johnson & Johnson zijn enthousiast over de resultaten die ze hebben gezien van eye tracking.

P & G: "With eye tracking, you can determine if you are stopping consumers with your product." Ik ben overtuigd van deze techniek. En jij?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies