Het AIDA model in een nieuw jasje

Vorig artikel Volgend artikel

Overadvertising, nieuwe communicatiemiddelen en media hebben geleid tot een power shift van de marketeers naar de consument. Voor dertigers zoals ik zijn het dus niet langer gelikte campagnes die bepalen of ik iets ga kopen, maar juist de mensen waarmee ik me kan identificeren. Niks nieuws tot nu toe, maar toch is er nu een goed boek dat iets toevoegt aan deze discussie.

Het AIDA model in een nieuw jasje

In het boek 'een 9+ organisatie', van marketshare naar mindshare, van Veldhoen & Van Slooten staat omschreven hoe de traditionele marketing nog steeds is gericht op het bewuste keuzeproces van de consument. Terwijl elke marketeer inmiddels al weet dat dit niet de aankoop bepaalt. Al helemaal niet bij complexe producten, producten waar veel vooronderzoek voor vereist is. Daarbij speelt het onderbewuste een grote rol en daar kunnen we als marketeers ook zicht op hebben, maar dan moet er wel wat veranderen.

Bij langdurige aankoopprocessen is er volgens dit boek sprake van miniprocessen, binnenin het traditionele AIDA- aankoopmodel. Voor diegenen wiens Marketingkennis een beetje is weggezakt: AIDA staat voor attention, interest, desire, action en geven de achtereenvolgende stappen weer die de consument doorloopt. AIDA is meer dan honderd jaar geleden ontwikkeld en dient nog steeds als handvat bij het opzetten van een reclamecampagne. Honderd jaar geleden, gaat er dan niet al een belletje rinkelen?

Het boek laat bovendien zien dat per afzonderlijke stap, A, I, D en A, ook een mini-beslismodel te bespeuren is. Bijvoorbeeld; Attention - iemand zit op een weblog van Apple (attention), ziet een iphone (interest) en raakt in de ban van het nieuwe model (desire). Vervolgens gaat hij bij vrienden bekijken of ze het wat vinden of niet (action). Zou je hier niet al graag wat invloed willen hebben?

Het is dus al te zien dat bij de stap ‘Attention’ al een heel proces heeft plaatsgevonden. Een stap waarbij de marketeer zich al moeten mengen in de dialoog. Waarom is het nog steeds eenzijdig? Dit boek, weerlegt eigenlijk in een klap mijn hele marketingstudie. Iets om over na te denken.

Barbara van Brug

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies