Transmedia Storytelling - een masterclass van Jeff Gomez

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen vrijdag hield Jeff Gomez een inspirerende masterclass over Transmedia Storytelling, tijdens het Cinekid festival op het Westergasterrein in Amsterdam.

Je zult misschien wel denken: “Transmedia, weer een nieuw buzzword. Is dat niet hetzelfde als crossmedia?” Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar de boodschap van Jeff Gomez liegt er niet om. Door deze filosofie toe te passen hebben grote bedrijven veel meer geld verdiend.

Transmedia Storytelling - een masterclass van Jeff Gomez

De cases vliegen ons direct al om de oren en dit gaat ongeveer de hele ochtend zo door. Het bedrijf van Jeff Gomez, Startlight Runner Entertainment (SRE), heeft erg veel ervaring opgedaan door opdrachten aan te nemen bij grote bedrijven. Eén van de grote voorbeelden is Pirates of the Carribean (Disney), daarnaast haalt hij onder andere Hot Wheels (Mattel), Fairies (Disney), The Happiness Factory (Coca-Cola), Transformers (Hasbro) en Halo (Microsoft) aan. En dat zijn ze lang niet allemaal, een klantenlijst vind je hier. Maar eigenlijk is deze opsomming van merken niet het meest interessant. Zijn boodschap des te meer.

36

In grote lijnen kun je zeggen dat Jeff Gomez ervoor pleit verhalen in de wereld te zetten, in plaats van concepten die vaak vanuit één medium starten en waar daarna spin-offs van ontwikkeld worden - die vaak van lagere kwaliteit zijn dan het oorspronkelijke product. Deze verhalen moeten consistent en ‘artful’ zijn.

Hoe het bijvoorbeeld was (en volgens Jeff niet hoort te zijn): er werd een film bedacht, ter ondersteuning werd daarbij een website gemaakt en daarna misschien nog een game ontwikkeld. De kwaliteit van de film was in dat geval erg hoog, maar de afgeleide producten en kanalen boden niet dezelfde ervaring en kwaliteit. Laat staan dat je in zo’n geval als startpunt de game had. Doordat deze een lage-kwaliteit ervaring bood, zou je waarschijnlijk nooit bedacht hebben de film te gaan kijken. Want als je eerste ervaring tegenvalt, heb je geen zin nog meer van dat verhaal te consumeren...

ScreenHunter_02%20Oct.%2031%2020.51

Jeff pleit dus voor een andere aanpak. Een aanpak die in het DNA van bedrijven moet komen te zitten. Het uitgangspunt is het verhaal, waarvan je vervolgens een hele bijbel uitwerkt. Daarna denk je pas na over welke media je gaat inzetten en welke producten erbij passen. “We are creating worlds.” zegt hij. “Currently the entertainment industry is the rehearsal area, but this will also impact areas in the future, such as education.” De werelden of verhalen noemt hij overigens zelf ‘franchises’.

Wat kun je met deze aanpak bereiken? Ervaring leert dat dit de resultaten zijn:

  • loyaliteit
  • betrokkenheid op de lange termijn
  • behoefte bij de consument om de ervaring te delen
  • langere levensduur (lifespan)
  • aanzienlijk verhoogde inkomsten
IMG00002-20101029-1259

Nou, welk bedrijf wil dat nou niet? Je moet alleen even weten hoe je het toepast. En dat vergt natuurlijk veel ervaring. Maar, zo belooft Jeff ons, als wij na 3 uur de zaal verlaten zouden wij toch echt wel een stuk wijzer moeten zijn op dit vlak.

Nogmaals, de focus moet dus komen te liggen op het vertellen van verhalen. Dit wordt door SRE ook wel ‘transmedia narrative’ genoemd.

ScreenHunter_04%20Oct.%2031%2020.56

“Transmedia narrative is the technique of conveying artful messages, concepts and themes to a mass audience through systemic and concerted use of multiple media platforms.”

We moeten dus van de oude situatie - waarin alle puzzelstukken samen een gebrekkig geheel vormden - naar een situatie waar de som van alle puzzelstukken bij elkaar een groter en rijker geheel zijn. Gomez vergelijkt het met een symfonieorkest. Los van elkaar zijn alle muziekinstrumenten wel mooi, maar gezamenlijk zijn ze in staat een verhaal te vertellen. De ene keer voert het ene instrument de boventoon, de andere keer een ander. Maar het geheel is altijd mooier dan een los instrument.

ScreenHunter_03%20Oct.%2031%2020.52

Via elk kanaal moet je in staat zijn op het verhaal in te stappen en is het een kwalitatief hoogwaardige (en gelijkwaardige) ervaring. De verhalen moeten robuust zijn en rijk genoeg om langere tijd te overleven. “The storylines are non-linear, but not static. (…) People should come to care about the story, so they will try to find it anywhere. (…) Make sure you integrate and tap into aspirational drivers to get people to care, so the story will truly touch their hearts.” vertelt Gomez ons in de sessie. Hij somt vervolgens een indrukwekkende lijst op omtrent wat succesvolle verhalen in zich moeten hebben.

Successful franchises should:

  • be deep rich and fictional worlds with a past, present and future
  • have compelling storylines and story arc development
  • be convincingly presented and take the world and viewers seriously
  • have internal logic and consistency
  • have timeless themes that are timelessly presented
  • cultivate, validate and celebrate the fanbase
  • have extentsions that maintain quality and brand integrity
  • have interwoven storylines and continuity across platforms and product lines
  • make use of careful market segmentation
  • pay attention to quality, detail and coordination
  • make sure all the details are right, they matter
  • have a creative visionary, but also I.P. stewards

Om de verhalen lang houdbaar te houden, geeft hij de tip aanknopingspunten te integreren voor nieuwe of afgeleide verhalen. “Planting seeds” noemt hij dat. Hij vertelt bijvoorbeeld over Pirates of the Carribean dat er boeken zijn geschreven over de jeugd van Jack Sparrow. Of over Lord of the Rings, dat het hele verhaal over de toch naar Mordor gaat, maar je je ook kunt afvragen wat er te vinden is in één van de andere gebieden. Deze aanknopingspunten bieden mogelijkheden voor weer nieuwe verhalen of producten.

44

Tijdens de masterclass ging Jeff nog verder in op hoe je de “Franchise Bible”. Dit is het basisdocument wat iedereen als uitgangspunt dient te nemen voor het ontwikkelen van producten omtrent het verhaal. Een aantal onderdelen hiervan zijn onder andere: een omschrijving van het universum en de historische context, profielen van karakters en hoofdpersoon, beschrijving van attributen en wezens, omschrijving van locaties, etc. Ook de aanknopingspunten voor nieuwe verhalen komen hierin terug.

Tenslotte benadrukt hij dat het koesteren en betrekken van de fanbase bij de verhalen erg belangrijk is. Gomez wordt erg enthousiast als het gaat over “participative narrative”: als de fans invloed krijgen over hoe het verhaal (verder) loopt. Bijvoorbeeld doordat fans hun mening kunnen geven of zelfs kunnen interacteren met de verhaallijn. Maar hiervoor zijn de meeste bedrijven nog veel te huiverig, aldus Jeff. Ook ziet hij veel bedrijven die bang zijn voor negatieve reacties, vooral op hun eigen websites. Maar, “if they flame against you, they care!” zegt hij daarover. “Address them, talk to the smarter ones and you have friends for life.” Ja, en zo is het maar net.

ScreenHunter_05%20Oct.%2031%2021.02

Wil je meer weten over transmedia storytelling? Voor twitteraars onder ons, follow @Jeff_Gomez en #transmedia. Je kunt ook de site bezoeken van Startlight Runner Entertainment.

ScreenHunter_01%20Oct.%2031%2020.51
Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies