Gaat T-Mobile Buckler achterna?

Vorig artikel Volgend artikel

Youp van 't Hek nam ooit het alcoholvrije biermerk "Buckler"op de hak en een tijd later was het merk van de markt. Nu lijkt Youp z'n pijlen gericht te hebben op alle klantenservices van Nederland, en in het bijzonder die van T-mobile. Op Twitter begon hij vorige week een tirade die uiteindelijk uitmondde in een column in het NRC van afgelopen zaterdag. "De individuele consument staat machteloos tegenover de grote, arrogante “dienstverleners”, of althans, grote beursgenoteerde ondernemingen die diensten behoren te verlenen".

Gaat T-Mobile Buckler achterna?

Youp werd werkelijk bedolven onder de schrijnende verhalen van andere T-Mobile gebruikers. T-mobile voelde natuurlijk nattigheid en haastte zich om excuses te maken aan de familie van 't Hek. Maar dan kennen ze Youp nog niet. Youp heeft 't op z'n heupen en vraagt Twitterend Nederland én België om ook (leuke) ervaringen met helpdesks met hem te delen. Jouw ervaringen kun je sturen naar youp@nrc.nl

Wat mij betreft is Youp hiermee de zoveelste (Twitter) viral gestart die een ongelofelijk impact zou kunnen hebben. Het toont weer aan hoe groot de reikwijdte van dit social medium is. Ik hoop van harte dat T-mobile de juiste communicatieve en PR stappen neemt om er voor te zorgen dat ze niet de Buckler van de telecomwereld worden. Er zijn al zoveel voorbeelden van hoe het niet moet: Carglass zuigt en Nestlé zijn twee recente voorbeelden. Leer T-Mobile, Leer!

Maar of ze dat ook doen is de vraag. Wat heeft het voor zin om als bedrijf te zeggen "er wordt hier hard gewerkt".  Ja duh, waar niet? Wat ze wel goed doen is Youp níet persoonlijk aan te vallen. Zouden ze dat doen, dan zal (twitterend) Nederland zich massaal achter Youp scharen en niet achter T-Mobile. Eerlijkheid duurt het langst: zég gewoon dat er fouten worden gemaakt, maar concentreer je dan op hóe je ze gaat oplossen en borgen. Hou je aan de afspraken: beloof je terug te bellen? Doe dat dan ook. Verzin een ludieke actie met een knipoog naar hun eigen fouten of misschien wel naar Buckler. Bijvoorbeeld door te komen met een speciale Buckler package of Buckler phoneuitvoering. Of de eerste 100 klanten die naar de winkel komen met een flesje Buckler krijgen...

O, ja er viel me trouwens nog iets op toen ik de website van youp bezocht. Is het toeval dat het woord "Youp" in precies dezelfde kleuren is opgemaakt als het logo/huisstijl van T-Mobile? Ik zeg van niet! Zeker niet als je het plaatje ziet dat bij dit artikel is geplaatst....

Hieronder een filmpje met nog meer tips wat te doen in een crisissituatie.

Zo, en nu zal ik eerst eens met mijn T-Mobile telefoon naar de keuken bellen of vriendlief een biertje wil meenemen uit de koelkast.

Saskia Smulders

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies