OMO: Braziliaans wasmiddel volgt klanten naar huis met GPS

Vorig artikel Volgend artikel

In plaats van dat de klant moet zoeken naar zijn/haar prijs, vindt de prijs de klant. Dit is de gedachte achter een nieuwe campagne van de Braziliaanse variant van Unilevers wasmiddelenmerk OMO, die naar verwachting wat stof zal doen opwaaien. Vijftig dozen waspoeder met een GPS worden verspreid over Brazilië in de schappen gezet. Nietsvermoedende kopers van de dozen worden bezocht door een opsporingsteam. Als compensatie voor de inbreuk winnen ze een dagje uit en een kleine digitale videocamera om de pret vast te leggen. De details van de campagne worden in augustus geplaatst op een website variant met de titel 'Experimente algo novo’ (probeer iets nieuws) met daarbij een map van waar de winnaars ongeveer wonen, hun foto’s en filmpjes van het marketingteam die de bezitters van het GPS-wasmiddel traceren.

OMO: Braziliaans wasmiddel volgt klanten naar huis met GPS

Bullet, het marketingbureau dat de hele campagne bedacht, heeft opsporingsteams samengesteld in 35 Braziliaanse steden, die klaar staan om in actie te komen zodra een GPS-doos wordt geactiveerd. De teams kunnen het huis van de koper in een paar uren of dagen bereiken. En als ze echt dichtbij zijn, kunnen ze je huis zelfs al bereiken voordat je er zelf bent. Eenmaal aangekomen hebben de teams draagbare apparatuur waarmee ze in appartementencomplexen vloer na vloer kunnen onderzoeken tot ze de bewuste doos hebben gevonden.

Brazilië heeft een hoog criminaliteitscijfer, dus niet iedereen zal zomaar de deur open willen doen voor een clubje vreemden die beweren dat je een prijs hebt gewonnen. Ook daaraan is gedacht. Mocht de gelukkige winnares zich overvallen voelen en niet mee willen werken, dan wordt een alternatief plan in werking gezet. Het team kan in dat geval via remote control een buzzer in de wasmiddelendoos activeren. Als het helemaal mis gaat en de doos niet kan worden getraceerd, is er nog een traditionele oplossing. In de doos zit namelijk ook een briefje waarop de actie en de gewonnen prijzen netjes worden uitgelegd met een telefoonnummer waar de winnares naartoe kan bellen.

OMO staat al in 80% van de Braziliaanse huishoudens. Veel winst valt er niet meer te halen, zou je zo denken. De campagne is dan ook voornamelijk gericht op het trekken van aandacht voor de nieuwe vlekken-vechter van het merk. Met deze campagne, die wel wat riskant is ook gezien de privacy kwesties die hier spelen, moet dat wel lukken. Dat mag dan ook wel, want het ontwikkelen van de apparatuur heeft ongeveer € 1 miljoen gekost op een totaal marketingbudget van € 23 miljoen. Echt uitzinnig is dit niet, als je bedenkt hoeveel media aandacht nu al wordt gegenereerd door de actie.

Ellen Tolboom

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies