Flying Chefs & Short Spans of Attention: Social Trippin’ (2)

Vorig artikel Volgend artikel

Ondanks de naderende aswolk ben ik vertrokken uit Londen. Zoals ik gisteren al schreef, heb ik deelgenomen aan het Social Trippin' event van Turkish Airlines. Nou ja 'event’, beter: workshop. Turkish Airlines vliegt namelijk sinds kort regelmatig een select clubje bloggers en social media experts in voor brainstormsessies. Zo’n frisse kijk van buitenaf helpt hun weer bij het genereren van nieuwe business strategieën. Super slim natuurlijk en iets waar ongetwijfeld meer bedrijven bij gebaat zouden zijn. Hoe de opdracht, namelijk het op de kaart zetten van de ‘flying chefs’ van Turkish, is verlopen lees je hieronder.  Wel even een waarschuwing vooraf: het programma was LANG. Maar erg goed verzorgd & interessant!

Flying Chefs & Short Spans of Attention: Social Trippin’ (2)

Bij de openingsspeech van Jonathan MacDonald ging het nog aardig goed. Jonathan is een strateeg, zo iemand die automatisch de leiding neemt. Zijn presentatie was als een Engels ontbijt: niet verassend vernieuwend voor de digitals in zijn publiek maar een stevige basis. Wel een paar mooie uitspraken zoals deze:

Consumenten bouwen een beeld van een merk zoals vogels een nest bouwen van de stukjes afval en takjes die ze vinden.

engels-ontbijt%20klein
Geen Nestlé-nest hoop ik dan maar! Een andere mooie case over hoe het niet moet en wel kan is Mentos en Cola. Toen werd ontdekt dat je met het samenvoegen van beide producten leuke experimentjes kon doen, reageerde Mentos enthousiast en Cola met een niffig briefje dat hun product daar toch niet voor bedoeld was. Niet handig. Ter afsluiting een paar wijze woorden van Jonathan namelijk: be human, be aware, be prepared, be learning, be involved. Als je hierover meer wilt lezen, download dan zijn gratis e-paper involvism waarin onder andere wat mooie marketing-mantra’s (echt wel!) om op te mediteren voor het slapen gaan.

Kevin May, journalist en editor van Tnooz, volgde met een relaas over negatieve achterklap via social media en hoe je dit als merk kunt managen. Online reputatie management dus, gespekt met een aantal cases uit de vliegindustrie zoals United Breaks Guitars. Een authentieke countrysong –doe mij trouwens toch maar Johnny Cash-  geschreven naar aanleiding van een incidentje met United Airlines, die de gitaar van de leadzanger aan diggelen hielpen tijdens het laden voor een vlucht. Uit pure frustratie over het feit dat de maatschappij bij het indienen van een klacht herhaaldelijk niet thuis gaf, werd de hit geboren die zoals je kunt zien al goed is voor meer dan 8,5 miljoen kijkers. Even terug denkend aan de incidenten met bijvoorbeeld H&M is crisismanagement, maar vooral een proactieve houding van medewerkers geen overbodige luxe. Vooral als je bedenkt dat slecht nieuws zich altijd een stuk sneller verspreid dan goed nieuws.

ruitspek%2520midi
Verder met Craig Hepburn, sinds kort global director digital van Nokia, maar met een presentatie over STA Travel. Alleen al om zijn accent –schots- absoluut de moeite waard om naar te luisteren. In een rap tempo werden een groot aantal tools doorgenomen, zoals het (handmatig) embedden van tweets via Blackbird Pie (omdat we het straks toch over eten gaan hebben). Als je trouwens wilt weten hoeveel de waarde is van de social media vertegenwoordiging van je merk, kijk dan even op Vitrue. Daar kun je berekenen hoeveel je Facebook fans waard zijn in harde dollars. Voor zover ze hard te maken zijn dan. Wat ik verder heb opgepikt van Craig is de term ‘Social Kudos’.  Waar dat volgens hem op neerkomt is, dat mensen met alle nieuwe mogelijkheden online graag de kans krijgen om zich te profileren, ‘showing of’ dus. Het is één ding om je vakantiefoto’s op een verjaardagsfeestje mee te nemen, maar ze op een website publiceren maakt je natuurlijk gelijk een stuk interessanter. Imponeergedrag faciliteren op je website is een handig middel om je klanten te betrekken en tegelijk meer traffic te genereren.

The_Pie
Goed, na zoveel informatie begon mijn aandacht al wat af te dwalen. Ondertussen gingen de presentaties door met Cathy McCarthy en Berit Block van comScore met vooral veel cijferwerk en de belangrijke boodschap dat vroeger je werk als marketeer gedaan was als de advertentie was geplaatst terwijl nu je werk dan net begint. Daarna werd dan eindelijk afgerond met Christophe Cauvy waarvan ik in ieder geval de mooie titel even ga noemen: Social Media Myths and Opportunities. Zijn relaas kwam er op neer dat social media niet voor alle doelen en doelgroepen het ei van Columbus is, maar eerder een deel van de marketingmix. Niet wereldschokkend. Heel mooi vond ik zijn voorbeelden van hoe je fysieke plaatsen als social media kunt zien, zoals een winkel of een hotel.

Devield%2520eggs%2520with%2520olives
Na een stevige koffie en een overload aan informatie aan de slag met de opdracht: een plan maken voor de ‘flying chefs’ die Turkish Airlines wil inzetten om meer businessclass klanten te genereren. Dus op de vluchten eerste klas voedsel serveren en dit als een soort Unique Buying Reason verkopen. Het idee is al gelanceerd in een aantal artikelen. Kennelijk gaan ze het dus echt doen. Maar hoe goed je ook een buzz weet op te zetten, dit zal juist in een sneltrein-( vliegtuig- in dit geval)vaart tegen je inwerken als je je boodschap niet waarmaakt. En ik voorzie zelf een grote uitdaging in het lekker maken van vliegtuigvoedsel vooral voor de fijne neuzen.

Coffee%2520Lover
Terwijl het event aan de gang was, werd Londen overspoeld met wandelaars, die de hele nacht de stad zijn doorgelopen. Ze namen deel aan de Walk the Walk tegen borstkanker. Wat als Turkish Airlines zich nou eens daaraan had verbonden.

Ellen Tolboom

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies