Warme versus koude citymarketing

Vorig artikel Volgend artikel

I Amsterdam is toch wel het bekendste voorbeeld van citymarketing. In 2003 nam de hoofdstad van Nederland hun citymarketing beleid op de schop, dat resulteerde in het platform 'I Amsterdam'. Inmiddels is citymarketing, of beter gezegd, citybranding, een breed begrip. Onderzoek van hoogleraar city- en regiomarketing Gert-Jan Hospers laat zien dat maar liefst 75 procent van de Nederlandse gemeenten hiervoor al een beleidsnota heeft opgesteld.

Warme versus koude citymarketing

Nieuwe inwoners, toeristen en investeerders aantrekken met je marketingcampagne is natuurlijk leuk, maar van koude acquisitie moeten de meeste gemeenten het niet hebben. Net als in de sales kost het veel meer inspanning om een klant binnen te krijgen met koude acquisitie, dan wanneer je al een voet tussen de deur hebt bij een bedrijf.

Warme citymarketing, waarbij ingezet wordt op inwoners en gevestigde bedrijven levert vaak veel meer op. Bijkomend voordeel is dat zij de ambassadeurs zijn van je gemeente en dit ook uit kunnen dragen. Niet gek wanneer je bekijkt dat slecht 14 procent van de Nederlanders binnen de eigen gemeente verhuist, dit geldt voor 75 procent van de bedrijven. We zijn nogal een honkvast volkje.

Citymarketing is meer dan een leuke slogan, dit wordt nog wel eens vergeten. Je kunt als gemeente nog zo hard roepen dat je geweldig bent, je moet het ook zijn. Michiel van der Schraaf (projectleider City Marketing 2010) zei hier begin dit jaar over: "Soms lijkt het alsof citymarketing gewoon een hippe benaming is voor iets dat we al jaren doen: we promoten onze stad voor de bezoekers en organiseren wat leuke evenementen voor de bewoners. Slogan verzinnen, strak logo erbij en klaar is Kees. Maar hoe onderscheidend is dat?". Bij citymarketing gaat het om de combinatie algemene, fysieke en sociale omgeving. Hier moet een passende dimensie aan worden gegeven. Bij citymarketing moet verder gekeken worden dan het trekken van dagjesmensen, het moet van constructieve aard zijn en jaren meekunnen.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies