Nestlé online onder vuur op netwerksites Facebook en Twitter

Vorig artikel Volgend artikel

Nestlé is er in geslaagd om zelfs trouwe fans tegen zich in het harnas te jagen met een niet bepaald uitgekiend social media beleid op de Facebook Fan Page van het bedrijf. Sinds afgelopen donderdag is de pagina verandert in een heftig discussiepodium tussen medewerkers van Nestlé, fans en actievoerders.

De gepikeerde antwoorden van het bedrijf en het weghalen van boze comments van bezoekers hebben geresulteerd in een averechts effect: een hoop negatieve publiciteit, een waterval aan boze reacties op Twitter en een oproep om Nestlé producten te boycotten.

Nestlé online onder vuur op netwerksites Facebook en Twitter

Wat is er gebeurd? Greenpeace is begonnen met een actie tegen Nestlé omdat het bedrijf niet-duurzaam geproduceerde palmolie verwerkt. Deze palmolie wordt afgenomen van bedrijven die Indonesische regenwouden vernietigen en daarmee de bestaansmiddelen van de lokale bevolking in gevaar brengen en het uitsterven van de Orang-oetan bevorderen. Er is zelfs een lichtelijk onsmakelijke ad gemaakt bekend onder de titel ‘Need a break? So does the rainforest!’.

Actievoerders bezochten de Facebook Fan Page van Nestlé en vervingen het logo van het bedrijf voor een foto van een Orang-oetan of het killer- logo dat Greenpeace heeft gemaakt van het Kit-Kat logo. Nestlé zag hier niet bepaald de lol van in en heeft op de Facebook Fan Page geplaatst:

To repeat: we welcome your comments, but please don't post using an altered version of any of our logos as your profile pic - they will be deleted.

Nou, of ze de comments nog wel echt verwelkomen (of ooit hebben gedaan) valt nog te bezien. Nestlé heeft dan wel ruim 90.000 fans op Facebook maar stond al langer onder vuur, omdat het bedrijf regelmatig ongemakkelijke comments verwijdert. En zo ook nu met deze reactie bijvoorbeeld:

jpg-Nestle-Facebook

En deze:

jpg-Helen-Facebook-2

Zoals je hierboven kunt zien, kwam daar nog bij dat op een aantal kritische reacties een nogal geïrriteerd weerwoord kwam van medewerkers van het bedrijf. Omdat dit indruist tegen de meest elementaire regel bij het inzetten van social media door een merk, namelijk 'be social' was het resultaat niet onverwachts. Het is uitgelopen op een alleen maar grotere toevloed van boze reacties op Facebook en een voortzetting van de hetze tegen Nestlé op Twitter. Inmiddels is er zelfs een Facebook Fan Page genaamd: Can this orang-utan get more fans than Nestle?

Ondertussen heeft Greenpeace voor de actie tegen Nestlé meer aandacht kunnen genereren dan ze waarschijnlijk ooit hadden durven dromen.

Ellen Tolboom

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies