Lady Gaga Brand management

Vorig artikel Volgend artikel

Lady Gaga heeft onlangs haar nieuwe hit "Telephone" gelanceerd. De vrouw die op dit moment de wereld domineert met haar muziek maakt op een zeer slimme manier gebruik van alle mogelijkheden om haar merk sterk neer te zetten. Zo werd haar videoclip op MTV direct gebanned ivm expliciete content.

Lady Gaga Brand management

Op LadyGaga.com maakt ze gebruik van diverse kanalen waaronder VEVO, een samenwerkingsverband tussen Sony Music Entertainment, Universal Music en Abu Dhabi Media Company. Vevo maakt het mogelijk muziekvideo's van artiesten van drie grote platenlabels te bekijken, waarmee artiest en label in ieder geval verzekerd zijn van inkomsten uit advertentieverkoop op Hulu.com. Daarnaast zorgt Vevo voor controle van de merkbeleving. 

Ook kun je via iTunes direct haar muziek kopen en allerhande merchandise, er is zelfs een Gaga Karaoke App. Bij het aanschaffen van GaGa muziek kom je niet op een iTunes pagina, maar op haar eigen website. iTunes is embedded in deze pagina voor een 'optimale merkbeleving'. Helaas is dit vooruitstrevende staaltje merkbeleving vooralsnog alleen in de VS beschikbaar.

La Gaga maakt ook slim gebruik van Social Media. Als je het Twittericoon aanklikt op haar homepage wordt je automatisch op de hoogte gehouden van het laatste Gaga nieuws. Dit verschijnt ook direct op je Twitterpagina.

Wellicht komen er in de toekomst nog wel meer kanalen bij die ze aan kan boren om haar muziek aan de wereld te slijten. Ik denk hierbij aan applicaties waar je doormiddel van Geotagging kunt zien waar fans zich begeven of gepersonaliseerde mobiele applicaties. Kortom, Lady Gaga heeft het begrepen!

Chantal Ariëns

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies