Chips & crossmedia

Vorig artikel Volgend artikel

Flickr-gebruikers over de hele wereld worden door het chipsmerk Lays gevraagd om mee te werken aan een nieuwe crossmedia campagne. Het bekende chipsmerk zet de populaire foto-sharing website in voor haar campagne Happiness Exhibit.

Chips & crossmedia

Lay’s vraagt consumenten om foto’s up te loaden die passen binnen het thema “happiness” en positiviteit.

De promotie is een uitbreiding van "Lay's Happiness Is Simple"-campagne van 2009, die was bedoeld om het belang van de “eenvoudige geneugten” van het leven te bevorderen. "Lay’s, of course, posits that such pleasures are found in a handful of sliced potatoes.” ( En een handvol extra calorieën, let wel!) Iets minder plezierig en happy word je daar van, maar dat even terzijde....

Lay's hoopt met deze crossmedia campagne consumenten te bereiken die hun “gelukzalige” momenten en mooie herinneringen delen met anderen op Flickr waar een speciale site is gecreëerd voor de Lays Hapiness-pics. Ook People Magazine werkt mee aan de campagne: Ingezonden foto's kunnen worden gepubliceerd in de komende edities van People magazine of worden zelfs op Lay's-branded zakken getoond. Thema’s als Moederdag worden gebruikt om je moeder in ’t zonnetje te zetten. Wanneer je een foto van je moeder post, maakt zij kans om in het populaire magazine te verschijnen: “Your mom could be in People Magazine”.

Het reclamebureau achter deze branded content campagne is Juniper Park. Executive Creative Director Barry Quinn van het Canadese bureau vertelt dat je chips nu eenmaal vaak eet op dagen als je verjaardag, als je vrienden er zijn of tijdens een sportevenement of nationale feestdagen ( 4th of July, Moederdag, etc).
“ And with the incentive of being published, Lay's hopes consumers will participate in the branding exercise – hopefully with a bowl full of chips on their laps and smiles on their faces.”

Al eerder berichtte Dutchcowgirls over een Lays campagne: Het chipsmerk daagt de Nederlandse consument uit om een nieuwe chipssmaak te bedenken. De Flickr campagne is echter op de Amerikaanse markt gericht en inzet is om (nieuwe) consumenten wereldwijd te bereiken, boeien en binden en ( nog meer!) aan de chips krijgen.

Allen Adamson, managing director bij Landor Associates, vertelt dat Lay's probeert in te springen op het "grotere idee" met de campagne: "Product verschillen zijn zo klein in die categorie. Het is moeilijk om een chip te onderscheiden op basis van smaak. " Met deze campagne proberen ze het verschil te maken en in te spelen op positieve emoties van mensen.

Hoewel sommige merken al eerder hebben geëxperimenteerd met Flickr,is het toch verrassend dat de community deze commerciële chipsactie faciliteert.  “ The site is protective of its user base and sets strict parameters”. Een uitleg waarom Flickr meewerkt aan een dergelijke campagne doet Mike Arauz, strateeg bij New York digital shop Undercurrent:" Marketers have to contribute to the Flickr community in a genuine way in order to be allowed to use it.”
En ja…daar hebben ze een punt, want uiteindelijk wordt er een bijdrage geleverd aan de community en sturen mensen massaal hun "happy pics" naar de foto-community om ze met iedereen te delen.

Nu maar even naar de sportschool om al die extra calorieën weg te werken. Worden we ook weer happy van!

Bekijk de campagne en meer info over de Lays campagne

Spot " Lays Fireworks" commercial: http://www.youtube.com/watch?v=nuzMyqjN-Zg

Bronnen: brandchannel.com, brandweek.com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies