Een esthetisch tankstation en mentale wasstraat met toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Ook in een “reservaat met beschermde diersoorten zonder druk van buiten af”  is er een constante zoektocht naar innovatie. Door o.a een widget, een dependance op schiphol, een eigen tijdschrift “Oog” en samenwerkingen met de Quote, Hema en Makkum verandert het stoffige imago van het rijksmuseum. Jan Willem Sieburgh, de zakelijk directeur van het Rijksmuseum,  vertelde op Nyenrode over de uitdagingen en de veranderingen die het rijksmuseum ondergaat.

Een esthetisch tankstation en mentale wasstraat met toekomst

rijksmuseumWant wie herinnert zich niet de schedel van Damien Hirst? De manier waarop Sieburgh deze en andere veranderingen heeft doorgevoerd lijken bijna gebaseerd op toeval en komen voort uit passie. Dit heeft hem de prijs ‘marketeer van het jaar 2009’ opgeleverd van het Tijdschrift voor Marketing, PIM, USG Capacity en het Nima.

Volgens Sieburgh kan er echter nog veel meer stof van het imago worden afgeschud. Op Nyenrode vertelde hij over zijn grootse plannen. Sieburgh gelooft in de opkomst van mobiel internet en is nu al aan het denken over samenwerking met telefoon aanbieders. Ook ideeën een bril met layers die registreert wat je ziet en er uitleg bij geeft, virtuele curators, en zelfs rijksmuseum-tv  spoken door zijn hoofd. Zo hoopt Sieburgh dat het museum verandert van een ‘symbool’ naar een ‘esthetisch tankstation en een mentale wasstraat’.

Danielle van Bakel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies