Marissa Mayer: 34 jaar, multimiljonair, topvrouw bij Google

Vorig artikel Volgend artikel

Wat een opvallende verschijning Marissa Mayer is in een wereld met bijna alleen maar mannen bemerkte ik vorig jaar in Parijs tijdens LeWeb. De Vice President of Search Product and User Experience bij Google is niet alleen een knappe verschijning, maar met haar 34-jaar ook nog eens ontzettend jong. Vogue schreef deze maand een leuk artikel over de vrouw achter de functie:

Marissa Mayer: 34 jaar, multimiljonair, topvrouw bij Google

Marissa trad direct na haar afstuderen aan Stanford University (Computer Science) in 1999 als 20e werknemer in dienst bij Google. Als productmanager is ze mede verantwoordelijk voor het design van de alom geprezen Google homepage.

Met de groei van Google groeit ook haar takenpakket. Mayer overziet de lancering van onder meer Gmail, Google Maps, iGoogle, Google Chrome, Google Health en Google News. Met haar achtergrond in informatietechnologie doet ze niet onder voor de techneuten waarmee ze werkt, maar ze weet aan een hoop (interaction/UI) designs wel haar eigen (vrouwelijke) draai te geven: Gebruiksvriendelijkheid komt vóór techniek. Het is waar Google deel van haar faam uiteindelijk mee vergaart.

Inmiddels is Marissa multimiljonair, bezit ze samen met haar verloofde Zack Bogue drie huizen/lofts in The Valley en gaat ze twee keer per jaar shoppen bij Bergdorf Goodman met haar personal shopper om zich een nieuwe garderobe Oscar de la Renta's te laten aanmeten. Volgens de modeontwerper is Mayer 'één van zijn grootste klanten'.

De blondine die van zichzelf zegt dat ze erg verlegen is is inmiddels een graag geziene gast op red carpets shows en entertainment feestjes. Voor Marissa allemaal bijzaak, er is voor haar geen scheiding tussen werk en privé. Inmiddels heeft ze zelfs haar aanstaande echtgenoot overtuigd zijn laptop overal mee naar toe te nemen, want je weet nooit 'wanneer je even een verloren kwartiertje vindt om nog wat dingen te doen'. 'En door 's nachts een uurtje minder te slapen boek je ook veel tijdwinst.'

Over het ondernemen van nieuwe dingen en haar succes zegt Mayer zelf: 'Do something you’re not ready to do. In the worst case, you’ll learn something about your limitations.' Dat willen we best van haar aannemen. Want deze geek girl timmert behoorlijk lekker aan de weg.

Via Vogue

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies