Entrepreneurial Thinking: Anita Roddick van de Bodyshop

Vorig artikel Volgend artikel

De helaas veel te jong overleden (2007) Anita Roddick richtte eigenhandig de succesvolle cosmeticaketen The Bodyshop op. Bodyshop was één van de eerste cosmeticamerken die het gebruik van op dieren geteste ingrediënten in de ban deed en fair trade promootte. Maar het is met name een bijzonder bedrijf dankzij een bijzondere, vrouwelijke onderneemster aan het roer.

Entrepreneurial Thinking: Anita Roddick van de Bodyshop

Anita Roddick werd meermalen tot zakenvrouw van het jaar gekozen en dat terwijl ze ooit begon als lerares. Aansluitend werkte ze bij de Verenigde Naties en reisde ze de wereld rond. Ze woonde in Afrika en India waar ze kennis over zowel natuurlijke ingrediënten als maatschappelijk verantwoord ondernemen oppikte.

Terug in Engeland opende ze haar eerste filiaal van The Body Shop. Dat ging niet zonder slag of stoot, in haar eerste bezoek aan de bank voor de aanvraag van een startkapitaal werd ze lachend naar de deur gewezen omdat ze naar eigen zeggen 'te informeel gekleed was' en haar kinderen had meegebracht. Pas toen ze strak in het pak, en vergezeld door haar echtgenoot terugkwam, kreeg ze 4000 pond. Of liever gezegd: haar man werd het geld overhandigd.

Anita begon met 25 producten in haar winkeltje. Maar omdat ze elk product in 4 formaten verkocht had ze eigenlijk direct een assortiment van 100. Elk product had een handgeschreven etiket en een uniek verhaal dat erbij verteld kon worden. Al gauw opende Anita haar tweede filiaal.

Zonder dat ze ooit van het woord 'franchise' gehoord had, bedacht ze dat een dergelijk ondernemersmodel voor de Bodyshop het meest interessant was. In plaats van de franchisenemers naar hun zakelijke inzicht of ervaring te vragen vond Anita het belangrijker te weten of haar subondernemers zelf ook activist of leraar waren geweest. Haar onconventionele handelswijze wierp vruchten af: al gauw bestond de keten uit 150 succesvolle filialen.

307665665_13550d926f

De grootste fout die ze naar eigen zeggen op dat moment maakte was een beursgang. Het besluit werd genomen om van de inkomsten een eigen duurzame productie op te kunnen zetten, maar in plaats daarvan vond er een cultuuromslag plaats nu iedereen het belangrijker vond wat het bedrijf van dag tot dag 'waard was'.

Aan het eind van de rit bleek het moeilijk een bedrijf - dat zo gebaseerd is op idealen - staande en vooral oprecht te houden na een groei naar multinational waar alles om winst en verlies draait. Vandaar dat Anita tot het einde van haar leven hard haar best deed om alle filiaalhouders te stimuleren om initiatieven rondom sociaal ondernemerschap te ontplooien.

In onderstaande video vertelt Anita meer over haar markante manier van ondernemen en pleit ze voor aparte cursussen op business schools over mannelijk- en vrouwelijk leiderschap. Niet omdat vrouwen beter zijn, maar omdat hun handelswijze - ook op ondernemersvlak - vaak radicaal anders is:

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies