Prosecco krijgt eigen voorlichtingsbureau

Vorig artikel Volgend artikel

Even dacht ik dat dit persbericht een grapje was: "Op dinsdag 16 december gaat het Prosecco Informatie Bureau van start. Dit nieuwe Nederlandse voorlichtingsbureau voor Prosecco lanceert dan een internetsite met achtergrondinformatie over deze steeds populairder wordende Italiaanse wijn."

Prosecco krijgt eigen voorlichtingsbureau

Maar het is geen 1 april, en dit bericht is geen grap: "Om het zogenaamde “rosé-effect” te voorkomen vond een aantal importeurs van deze Italiaanse bubbelwijn het noodzakelijk om zowel de horeca als de consument beter voor te lichten over Prosecco en begint daarom dit onafhankelijke voorlichtingsbureau."

Prosecco is genoemd naar de naam van de inheemse druif waarvan deze wijn wordt gemaakt. De Prosecco-druif is alleen aangeplant in de provincie Veneto in Italië. Hier worden er, vaak zachte, mousserende wijnen van gemaakt, die meestal droog en soms halfdroog zijn.

Om duidelijk te maken dat Prosecco daadwerkelijk is gemaakt van de Prosecco-druif en afkomstig is uit een vastgestelde regio, is het ‘keurmerk’ DOC Prosecco ontwikkeld. De merknaam Prosecco is (nog) niet beschermd en hier profiteren veel drankproducenten van.

Om deze wildgroei aan leveranciers tegen te gaan en kwaliteit te waarborgen wordt er dus nu een kwaliteitsstempel en een voorlichtingscentrum gestart. Het is de vraag hoe lang Paris Hilton dus nog reclame voor Prosecco in blik mag maken.

Niet alleen in Nederland is Prosecco de laatste jaren populair geworden. Ook in andere landen als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is de consumptie van Prosecco explosief gestegen. De site www.proseccoinformatiebureau.nl is vanaf 16 december te bereiken voor meer informatie.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies